Üdvözlet mindenkinek!

A mindennapjaimat firkantom ide az új városomban, Genfben...
Illetve hamarosan Franciaország és Douvaine felfedezése fog következni...


2014. május 20., kedd

Népszavazás 4 + 2 kérdés

Vasárnap volt a népszavazás, országosan 4 kérdés volt, de itt Genfben még volt 2 helyi is.
KATT!

Sokan írtak már az első 4-ről, ezért gondoltam, hogy én már nem veszem elő ezt a témát, de mivel a maradék 2-ről sehol nem láttam híreket, ezért mégis megjelenik ezen a blogon is a népszavazás.

Az első a 4 000 CHF-os minimálbér bevezetése volt, amit leszavaztak az állampolgárok.
Szerintem ez várható volt, de nem azért, amiért a svájci magyar csoportokban néhányan gondolják.
Láttam olyan véleményt, hogy azért jó, hogy leszavazták, mert az új érkezőknek nem jár ugyanannyi bér, mint a régóta itt élőknek...
Hát, megint előjött a téma, már akkor is felháborodtam az ilyen véleményeken, amikor a bevándorlók számának csökkentésénél többen azt írták, hogy "mi régiek" már beilleszkedtünk, megtanultuk a nyelvet...ne jöjjenek többen, ők nem is tudnák ezt megtenni, csak ártanának nekünk "régieknek"!
Én azt gondolom, hogy ezt az összeget a svájciak megkeresik, ennél több pénzért dolgoznak általában. Akik ennél kevesebbet keresnek azok a bevándorlók és a szomszédos országokból érkezők.
Viszont a svájci állampolgárok szavazhattak, a második csoport nem...
Persze lehet, hogy tévedek, de az biztos, hogy Genfben nem elég 4 000 CHF alatti fizetés a megfelelő élethez a magas lakbérek miatt, főleg ha csak 1 kereső van a családban, ezért egy svájci ennyi pénzért nem megy el dolgozni.
Ezeket a munkákat (ahol kevesebbet lehet keresni) elvégzik a bevándorlók és az ingázók.
Akkor a támadások miatt:
Attól, hogy valaki Franciaországból ingázik, természetesen kereshet többet, jóval többet is, mint 4 000 CHF, ez nem kérdés...végzettség, munkakör kérdése csupán.
Viszont biztosan tudom, hogy vannak olyan munkakörök, ahol azért alkalmaznak ingázókat, mert nem fizetnek ennyit...Ezek a svájci cégek sem örültek volna a minibálbér bevetetésének. A férjem cégénél 90 %-ban franciák dolgoznak, a normál beosztásokban kevesebbet keresnek, mint 4 000 CHF, de vannak még más cégek is bőven! Én csak ezekről írtam, nem kívánom taglalni, hogy kinek van igaza a franciáknak vagy a genfieknek, de ezt már többször megírtam!
Sért ez valakit? Nem tudok rá mit mondani, tény!
Kicsit elegem van abból, hogy rögtön ugranak arra, ha megemlítem Franciaországot, illetve az ott lakókat!
Egy mondatban szerepelt az ingázó szó, máris nekem ugranak...

A második kérdés, ami szintén leszavaztak, a Gripenek vásárlása volt, de itt már jóval szorosabb volt az arány.
A harmadik kérdés a pedofíliával volt kapcsolatban, ezt megszavazták.
Gyakorlatilag arról szól, hogy nem dolgozhatnak gyermekek közelében, illetve függő helyzetű személyekkel azok, akiket ilyen cselekedetért ítéltek el, egész életükre el vannak ettől tiltva.
Nagyon helyesen igennel voksoltak a szavazók!
A negyedik kérdésnél azt szavazták meg, hogy ezentúl a családorvosok több támogatást fognak kapni.

Genfben még 2 kérdésről szavaztak...
Az első örvendetes azok számára, akik tömegközlekedéssel utaznak Genfben, hiszen csökkentik a jegyek, bérletek árát.
Az eddigi 3,5 helyett ezentúl 3 CHF-ért lehet majd 1 órás jegyet venni, természetesen a többi jegy, bérlet árát is ehhez igazítják majd.
A másik kissé kényes kérdés az volt, hogy Genf városa építsen-e P+R parkolókat Franciaországban.
A támogatók ettől remélték volna, hogy csökkennek a dugók az utakon Genfben, az ellenzők pedig azt mondták, hogy Franciaországban építsenek parkolókat a franciák...
Utóbbiak győztek, nem lesznek parkolók.
Itt megint támadnak, de miért?
Írtam én itt saját véleményt? Leírtam, hogy mi volt a 2 álláspont, és ki győzött...
Ennek semmi köze ahhoz, hogy hamarosan mi is átköltözünk, ahhoz sincs köze, hogy átjárnak a genfiek vásárolni, stb.
Megírtam, hogy "kényes kérdés", ezért is nem egészítettem ki a saját véleményemmel!!!
Számomra egyébként az sem érdekes ebben a kérdésben, hogy ezeket a parkolókat a franciák és genfiek közösen, EU-s támogatással építették volna.
A lényeg, a genfi emberek úgy döntöttek, hogy semennyivel nem kívánnak ehhez hozzájárulni.
Nem az én véleményem, az ő döntésük!

6 megjegyzés:

  1. Na jó ezt nem én írtam, de idézem: "A többség megszerzését ugyanakkor minden bizonnyal az is nehezítette, hogy a 4,2 millió munkaképes korú svájci durván 90 százaléka ma is többet keres az elutasított 22 frankos minimális órabérnél."

    VálaszTörlés
  2. Szia! Szerintem ez az egesz frontaliers cirkusz nevetseges. Genf mindig is nemzetkozi varos volt, mindig volt ingazas, aposom mar 35 evvel ezelott is atjart dolgozni franciaorszagbol, azt mondta idonkent felkapjak ezt a frontaliers temat utana elmulik. Egyebkent be lehet jarni busszal es vonattal is genfbe dolgozni, sot lesz st julienbol villamos es remeljuk st genis-bol is, azonkivul ossze lehet fogni tobben, es felvaltva egy
    autoban tobben ulve menni dolgozni, pl akik messzirol jarnak be, igy csinaljak. Az hogy az ingazok esetlegesen kevesebbet keresnek, ez elofordul, de akkor is jobb a 3000 euro mint az 1200. Egyebkent nem ertem a problemat, a franciak dolgozhatnak svajcban a svajciak pedig elhetnek es vasarolhatnak franciaoban, igy a kecske is jollakik meg a kaposzta is megmarad. Mindket orszag jol jar. Egyebkent en mindket orszagban egyforman koltom a penzem, gondolom nem en vagyok az egyetlen, ruhat, cipot inkabb svajcban szoktam venni, strandra is genfbe jarunk stb. Szerintem a regi vs. uj bevandorlo problema mindenhol ugyanez, eze knek az embereknek valahol kisebbsegi erzesuk van, elofordult, hogy lekezeltek vagy leneztek oket valamikor, a kelet europai emberek pedig kulonosen erzekenyek erre. Ugye tema svajcban a magyarorszagrol erkezo prostitualtak helyzete, sokan nyilvan nem orulnek ennek, nem szeretnek, hogy veluk, vagy kelet eubol erkezo bunozokkel vegyek oket egy kalap ala. Szerintem a nyugat eui bevandorlok nem igy allnak a szarmazasi orszagukbol erkezokhoz, a genfben elo angolok, portugalok, sot meg az oroszok sem. Szerintem nem kellene szegyellni a szarmazasunkat, ugyis mindig akcentusunk lesz, 30 ev mulva is megkerdezik honnan jottunk. Ugyhogy szerintem ne is idegesitsd magad masok velemenye miatt((-: nyugodtabb es szep napot!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nyugodt vagyok :-) És maximálisan egyetértek veled! Én például nem haragszom meg, ha valahol azt olvasom, hogy a genfiek átjárnak vásárolni, vagy ott bérelnek/vesznek lakást, mert ott olcsóbb, ugyanis ez tény! De egyébként is miért kellene magamra vennem? :-)
      Mindkét ország jól jár, persze vannak különbségek, hogy ki miért...
      Én nem látom egyébként a környezetemben (Genfben), hogy a svájciak haragudnának Fr.országra, Fr.országból sem a franciáktól érkezik ellenkezés...
      A házban lakik egy néni, aki eredetileg francia, de már több évtizede Genfben él. Ő korrektül tudja kezelni ezeket a dolgokat, objektíven elmondja, hogy mi a jó illetve mi a rossz a 2 országban! Sokat beszélgetünk, de soha nem érzek a mondandójában semmi ellenszenvet egyik országgal szemben sem.

      Törlés
    2. Aposom is ugyanezt mondja, 40 evet dolgozott genfben, soha nem volt problemaja senkivel es masnak sem vele, sot jo kapcsolatban volt az ottani kollegakkal. A parom a cern-nel dolgozik, ott meg aztan mindenfele nemzet kepviselteti magat, ez az ingazas-bevandorlas nemigen tema. Lehet hogy ez nem is az "eredeti"svajciak es franciak problemaja ((-: a berletar csokkentesnek kifejezetten orulok, en a tomegkozlekedes hive vagyok. Talan ezutan tobben veszik majd igenybe es kicsit kevesebb dugo lesz! Remeljuk

      Törlés
    3. Szerintem, a statisztika itt is statisztika. Nem vagyok meggyőződve, hogy a svájciak nagy része ennél többet keres.
      Vásárlás: a múltkoriban egyik echte svájci ismerős mondja, hogy ő csak és kizárólag svájci boltban vásárol. Erre összefutottam vele a Lidl-ben. Jót nevettem.
      Közlekedés: meg kell "becsülni" az eredményt, itt nem találkoztam még árcsökkentéssel.
      :)

      Törlés
    4. Hát, a statisztikákról van egy nem éppen jó véleményem.
      Egy példa:
      Adott egy 5 fős csoport, 4-en 3 000 CHF-ot keresnek, egy pedig 8 000-et.
      A matematikai középérték (átlag) 4 000 CHF, holott a csoport 80 %-a ennél kevesebbet keres.
      Kimondható, hogy ebben a csoportban 4 000 az átlagfizetés???
      Nem vagyok statisztikus, így lehet, hogy tévedek, de úgy sejtem, hogy ezzel a középértékkel számolnak (nem írják sehol, hogy mit használnak a számításhoz).
      Akkor talán elmondana valamit ez az adat, ha hozzátennék, hogy a csoport hány %-a van az átlag alatt vagy felett, de én ilyen információt még nem láttam.
      Vannak egyébként más középértékeke is, amik talán közelebb állnak a valósághoz.
      Módusz, a leggyakoribb érték, ebben az esetben 3 000 CHF.
      Medián, sorba rendezés után a középső érték, ami szintén 3 000 CHF.
      Sorolhatnám, de nem untatlak, mert tudom, hogy a matematika nem a barátod :-)

      Törlés