Üdvözlet mindenkinek!

A mindennapjaimat firkantom ide az új városomban, Genfben...
Illetve hamarosan Franciaország és Douvaine felfedezése fog következni...


2013. június 5., szerda

Elvonások otthon

Hát lehet, hogy ezzel az írással nem fog mindenki egyetérteni, de ha már ennyit agyaltam rajta, sőt szakembereket is megkérdeztem, akkor megírom.
KATT!
Politikailag sehová sem tartozom, nem is érdekel...ezt előre megmondom!
Különböző fórumokon találkozom a felháborodásokkal, hogy milyen juttatásokat vonnak el, szigorítanak meg ma Magyarországon.
Természetesen megértem, hogy az érintett emberek el vannak keseredve, de csak fenntartásokkal.
Ugyanis én azt gondolom, hogy a felülvizsgálatokra szükség volt, de ezt szokás szerint túlzásba vitték, ezért olyan embereket is büntetnek az új rendeletekkel, akik megérdemelnék továbbra is az eddig kapott járulékokat, pótlékokat.

Az első ilyen dolog a rokkantsági nyugdíjak felülvizsgálata...
Nagyon sok embertől elvették, sajnos olyanoktól is, akiktől nem kellett volna!
De volt bőven olyan ember is, akinek nem járt volna...Még kenőpénzt sem kellett adni régen, hogy ezt az ellátást megkapjuk. Erről nem szólnak a hírek!
Hogy miért gondolom ezt?
Egy ismerősöm egy komoly betegség miatt nem tudott régen dolgozni, egyszerűen nem volt ereje még 10 percet sem állni, sem menni, így dolgozni sem.
Rokkantnyugdíjas lett (67%), eleinte ez indokolt is volt. Közben kezeléseken vett részt, megerősödött...A felülvizsgálaton elég volt azt mondania, hogy még mindig fáradékony, meghosszabbították, ez tartott 4-5 évig. Végül ő mondott le róla, visszament dolgozni, de legalább 2 évig szerintem és szerinte is indokolatlanul kapta...Sok ilyen ember volt, ezért szükség volt arra, hogy szigorúbban vizsgáljanak, de ez csak az én véleményem!
Hangsúlyozom azzal nem értek egyet, ahogyan kivitelezték!

De nem is ezért kezdtem bele ebbe az írásba, hanem egy másik szigorítás miatt.
Futótűzként terjedt a Facebookon a hír, hogy elvonták bizonyos betegségeknél az emelt összegű családi pótlékot, meghosszabbított gyest illetve gyógyszertámogatást.
Petíciókat nyújtottak be az érintettek az interneten, különböző fórumokon. Sokan nagyon felháborodtak az olvasottakon anélkül, hogy tisztában lettek volna azzal, hogy igaz vagy nem...
Rengeteg téves információt találtam a kommentekben, ezért megkértem egy orvost, hogy segítsen nekem ezt a rendeletet értelmezni. Ugyanis én elolvastam, de egy kukkot sem értettem belőle, pedig nem tartom magam buta embernek, de nem vagyok orvos... :-)
Elsősorban az asztmásokat érintette nagy számban, de persze utána már más betegségekkel is összefüggésbe hozták. Ez utóbbi keltette fel a figyelmemet, ugyanis sokan azt írták, hogy a lisztérzékeny gyerekekre is érvényes ez a szigorítás...
Mi nem igénylünk otthon ilyen támogatásokat, ezért nem tudtam, hogy igaz-e, de gyanús volt! Végül kiderült, hogy jogosan!
Azt meg kell említenem, hogy ebben a kérdésben az orvosok sem látnak tisztán, sokszor ők is csak próbálják értelmezni ezt a rendeletet. Az én segítségemnek is szakorvosokhoz kellett fordulni, hogy válaszolni tudjon a kérdéseimre, de még náluk is vannak homályos pontok :-(
Itt is azt mondom, amit az előbb...a felülvizsgálatra szükség volt, de a módszer átgondolatlan, így sok családot hátrányosan érint, akik egyébként továbbra is jogosultak lennének ezekre a juttatásokra.
Gyakorlatilag a rendelet az orvosok szerint is azt a célt szolgálná, hogy átláthatóbb legyen ezeknek a szakorvosi javaslatoknak a rendszere, pontosabban meghatározza azt, hogy kik jogosultak és kik nem. Sajnos talán ezt éppen nem teljesíti...
Itt és most kijelentem, hogy minden családot őszintén sajnálok, akiktől indokolatlanul vonták meg ezeket a juttatásokat, de az éremnek van egy másik oldala is!

Hát akkor lássuk a rendeletet!
"Az április 1-jétől hatályos szabályozás szerint ezentúl csak a legsúlyosabb valamint a maradandó károsodást okozó betegségek esetében jár a magasabb összegű családtámogatás.
A betegség fokát speciális szakvizsgával rendelkező szakorvos állapíthatja meg.
Az asztmás kezelésre járó gyerekek 90 százalékát érinti az emelt családi pótlék elvonása.
A közgyógyellátás sem jár, ha megszűnik az emelt családi pótlék.
A szakorvos azonban javaslatot tehet azokra a gyógyszerekre, melyeket 90 százalékos támogatással vásárolhat meg a szülő az asztmás gyermeke számára.
Na például ez kimaradt a petíciókból!
Az áprilisban életbe lépett új rendelet részletesen felsorolja az érintett betegségeket, ezért könnyebbé vált az emelt szintű családi pótlékra jogosult gyermekek besorolása.
A legsúlyosabb szív-, allergiás-, immunhiányos-, tumoros-, hiány- és anyagcsere betegségben valamint maradandó károsodást okozó betegségekben szenvedők kaphatják meg a támogatást.
Az ételallergiás betegségek közül a tej-, tojás- és búza- érzékenységben szenvedők maradtak az emelt családi pótlékra jogosultak között."

És most lássuk, hogy mit mondott egy tüdőgyógyász:
"Az volt a probléma, hogy eddig nagyon felületesen kezelték az asthma témát, és gyakorlatilag mindenki aki kérte - és a gyermeke évente háromszor köhögős megfázásban szenvedett - megkapta az asthma papírt, ami alapján minden általad felsorolt kedvezményt megkapott.

Ezt szigorították annyiban, hogy most csak azok kapják meg a kedvezményeket, akinek a gyermeke tényleg, tüdőgyógyász által elvégzett tesztek alapján igazolt aszthmája van."
Így egy kicsit árnyaltabb a kép?

Most térjünk kicsit vissza a lisztérzékenységre!
Itt Svájcban nem jár emelt családi pótlék a beteg gyerekek után, de mindenki (gyermek és felnőtt egyaránt) kap étkezési hozzájárulást, természetesen kizárólag szakorvosi javaslat után!
Mi havonta visszük a gyereket a kórházba kontrollra (otthon félévente).
Itt meg kell említenem, hogy itt emberségesebben mennek ezek a dolgok! Ha 10-re van időpontunk, akkor 10-kor bent vagyunk az orvosnál általában...és nem kell fél évet várni, hogy bejussunk!
Aki sokallná az itteni ellenőrzéseket, annak én azt mondom, hogy engem megnyugtat, hogy havonta megnézik, hogy minden rendben van-e!
Természetesen meghosszabbított gyes sem jár, hiszen itt eleve nincs gyes :-)
Ezek a betegek nem igényelnek gyógyszereket, de a biztosítók egyébként is minden betegségnél térítik a gyógyszerek 90 %-át.
Az említett rendelet igazából ezeket a betegeket otthon sem érinti, hiszen minden maradt a régiben...a szakorvos javaslatot ad, kontrollra kell járni, be kell tartani a diétát!
Sokan félrevezették a FB-on a laikusokat, sőt még azok is elbizonytalanodtak, akik otthon élnek és igénylik ezeket a juttatásokat a beteg gyerekük után.
Mondjuk számomra nem meglepő, hogy az ilyen esetekben nem változott a szabályzat, hiszen az ételallergiás betegeknél más választás nincs.
Nem létezik olyan, hogy valaki kicsit allergiás!
Sajnos én már tudom, hogy milyen nehéz ezt a diétát betartani, főleg kicsi gyerekeknél, és milyen sokba kerül…
Másoknak kívánom, hogy sose tudják meg!

Erről jutott eszembe egy tegnapi eset. Az ebédnél volt egy hölgy, aki vallási okok miatt nem eszik disznó és marhahúst.
Evés közben ráakadt a tányérjában egy kolbász karikára, akkor jött rá, hogy ő most tiltott ételt eszik.
Ő összepakolt és kirohant a teremből…szó szerint!
Az allergiás emberek viszont rosszul lesznek utána!
Én alaposan megvizsgáltam az ebéd előtt minden étel csomagolását, hogy biztosan GM-e, azaz adhatom-e a gyereknek, de erre sajnos nem mindenhol van lehetőségünk…

2 megjegyzés:

  1. Én sem vagyok se piros, se zöld, se sárga, szerintem az egyik 19 a másik egy hijján 20.
    Viszont történtek jó intézkedések is.
    Nálam a rend őreinek nyugdíjkorhatára verte ki a biztosítékot először. Illetve a fogadttatása. Aztán jött a rokik felülvizsgálata. Ezzel is egyetértettem, csak a kivitelezés volt gyatra. Nagyon gyatra... :(
    Azt veszem észre, hogy sok esetben az értő olvasással is probléma van, az emberek nem is értelmezik a leirtakat, csak lőnek csípőből.
    Sajnos a közösségi oldalak kellő táptalajt szolgáltatnak a rémhíreknek. :(

    VálaszTörlés
  2. sajnos sok a beteg gyermek, és spórolni próbálnak, így azoktól is elveszik a támogatást akik megérdemlik. Annyit segíthetünk a beteg gyermekeken, hogy megosszuk ezt a pályázatot minél több nonprofit szervezettel, A MOL Gyermekgyógyító Programja a fogyatékos gyermekek gyógyulását, rehabilitációját támogatja http://redir.ec/gyerekrehabilitacio

    VálaszTörlés